Telefoniczna
Informacja Pacjenta:
800 190 590
  • Facebook Logo
  • Youtube Logo
  • Twitter Logo
  • Język Migowy dłonie Logo
  • Biuletyn Informacji Publicznej Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ

Aktualności Oddziału

Aktualności Oddziału

NFZ szkolił uchodźców i migrantów, jak korzystać ze służby zdrowia w Polsce

18.11.2019

Na zaproszenie Fundacji Dialog eksperci podlaskiego NFZ uczyli osoby z Czeczenii, Ukrainy i Białorusi jak korzystać z opieki medycznej w Polce. Cudzoziemcy mają różny status i spotykają się na co dzień z wieloma problemami. Nie znają przepisów i zasad, nie wiedzą co się im przysługuje, a co nie. – Często biorę udział w warsztatach organizowanych przez Fundację. Zdobywam na nich dużą wiedzę, wsparcie. Pierwszym problemem, który napotkałam, był moment gdy przyjechaliśmy z dziećmi do Polski i pracownicy polskich szpitali mieli za małą wiedzę o ubezpieczeniach ludzi posiadających Kartę Polaka. Kiedy trzeba było skorzystać z pomocy lekarskiej, to wtedy pojawiły się trudności – mówi o swoich doświadczeniach Alina Tkachyk – Ukrainka, która mieszka w Białymstoku razem z dziećmi od ponad trzech lat. Obcokrajowcy zmagają się również z problemami, które wynikają z niedoinformowania pracowników służby zdrowia. – Przede wszystkim problemem jest bariera językowa. Zdarzają się sytuację, że pracownicy nie potrafią rozróżnić osób w procedurze, kto ma jaki status. Osobiście niedawno byłam z córką u lekarza, była to już kolejna wizyta. Jak pokazałam kartę, to pielęgniarka od razu zakwalifikowała mnie jako uchodźcę i miała wątpliwości czy jestem ubezpieczona. Kazała mi wrócić ze skierowaniem. Osoby w trakcie procedury, muszą za każdym razem przynosić skierowanie – ja już nie muszę. W takich sytuacjach wychodzi ich niewiedza – opowiada o problemach cudzoziemców Marina Mezhidova z Czeczenii, która w Polsce jest już 13 lat.

W szkoleniu wzięły udział głównie osoby z Białorusi, Ukrainy oraz Czeczenii. – To bardzo udane i bardzo owocne warsztaty. Cudzoziemcy zadawali szczegółowe pytania praktycznie ze wszystkich dziedzin: o opiekę lekarzy rodzinnych, usługi stomatologiczne, opiekę nad kobietami w ciąży. Bardzo ich interesowało, w jakich przypadkach w Polsce można wezwać karetkę. Pan z Ukrainy twierdził, że na Ukrainie pogotowie działa na zasadzie „poradni na kółkach” i był przekonany, że w Polsce jest tak samo – opowiada Anna Rzemek, naczelnik Wydziału Spraw Świadczeniobiorców POW NFZ, która razem Moniką Adamską i Moniką Stasiak prowadziła warsztaty w białostockiej Fundacji Dialog. Obcokrajowcy dowiedzieli się też, jakie zalety mają recepty elektroniczne i dlaczego warto jak najszybciej założyć Internetowe Konto Pacjenta. Wiedzą również, że z każdym pytaniem i problemem mogą się zgłaszać bezpośrednio do podlaskiego oddziału NFZ przy ul. Pałacowej 3.

Szkolenie zostało zorganizowane w ramach prowadzonego przez białostocką Fundację „Dialog” projektu „Działania ukierunkowane na integrację obywateli państw trzecich w województwie podlaskim”. – O tym, że potrzebne są warsztaty z zasad korzystania z polskiej służby zdrowia powiedzieli sami cudzoziemcy. Bo w naszym projekcie chodzi o to, żeby ułatwić uchodźcom i migrantom codzienne życie na Podlasiu – mówi wiceprezes fundacji „Dialog” Marcin Kruhlej. Projekt potrwa do czerwca przyszłego roku. Dotąd udało się zorganizować spotkanie informacyjne o systemie edukacji, a także szkolenie o systemie prawnym w Polsce i załatwianiu urzędowych spraw. W planach jest jeszcze kilka szkoleń – m.in. o kulturze i świątecznych zwyczajach Polaków.

Źródło: Sekcja Komunikacji Społecznej POW NFZ